Blogger Layouts

Tuesday, March 15, 2011

JUTAWAN WANITA : Datuk Maznah Hamid

SECURIFORCE SDN BHD



Dalam kesesakkan lalulintas tu, saya terpandang sebuah van sebuah syarikat keselamatan terkenal iaitu "SECURIFORCE SDN BHD" disebelah saya. Memang diakui "Securiforce Sdn Bhd" adalah antara syarikat yang menawarkan khidmat kawalan keselamatan yang terkenal di Malaysia. Antara anak syarikat dibawah "Securiforce Sdn Bhd" ialah Securiforce Electronics, Securiforce Technologies, Securiforce Transport dan Securiforce Logistics.
Bermula daripada sebuah syarikat yang menawarkan perkhidmatan kawalan keselamatan, ia telah berkembang kepada perkhidmatan kargo,pengangkutan kargo,pembekalan sistem CCTV,central monitoring,sistem kawalan kebakaran dan pelbagai peralatan elektronik.

Siapakah tulang belakang yang mengerakkan syarikat ini dengan jayanya? Mungkin ramai yang fikir tunjang utama syarikat ini adalah lelaki.Beliau adalah Datuk Maznah Hamid. Usahawan wanita bumiputra yang terkenal dengan gelaran "wanita waja" atau "iron lady". Kejayaan beliau tidak perlu disangkal lagi kerana berjaya merangkul beberapa anugerah didalam negara seperti Anugerah Tokoh Usahawan - Dewan perniagaan Melayu Kedah, Anugerah Wanita kehormat- Universiti Putra Malaysia dan pelbagai lagi.

Sedikit sejarah hidup Datuk Maznah Hamid yang boleh dikongsi ialah permulaan beliau memulakan langkah pertama dalam bidang perniagaan kawalan keselamatan. Tahukah anda beliau hanya bermodalkan RM5000 sahaja semasa memulakan perniagaan kawalan keselamatan pada tahun 1981.Pada awal pembabitan dalam perniagaan ini, beliau sendiri turun padang sebagai pekerja menguruskan operasi syarikat daripada bill collector,peronda dan pengawal keselamatan sendiri.

Disinilah sebenarnya beliau dapat melihat bagaimana operasi perniagaan ini berjalan dan segala permasalahan dapat beliau atasi dan perbaiki. Kecekalan dan kesungguhan beliau membuatkan syarikat beliau berkembang kepada 50 buah cawangan diseluruh negara dengan kelengkapan alat kawalan keselamatan yg moden dan terkini.

Kejayaan beliau memang dicemburui banyak pihak tertuamanya bagaimana beliau dapat menjalankan perniagaan tanpa sesenpun bantuan dari pihak bank. Bagi beliau, modal sebenar dalam perniagaan adalah diri kita sendiri.Beliau sangat komited dalam mendidik masyarakat tentang dunia keushawanan dan kejayaan. Penubuhan MMC (Maznah MOtivational Centre) adalah bukti kesungguhan beliau dalam mendidik masyarakat dan melahirkan ramai lagi usahawan yg berjaya.











No comments:

Post a Comment