Blogger Layouts

Sunday, April 10, 2011

Pengalaman Berniaga Online

(1) BISNES COKLAT

 *** COKLAT BOX ***

*** LOLICHOC ***

Nisa memulakan bisness coklat di sebabkan kesukaan nisa terhadap coklat  memang tidak dapat di nafikan.. Bila nisa merajuk,mesti orang yang tersayang menghadiahkan coklat " CUDBURY MIXXED NUTS" untuk memujuk nisa..Bila dah dapat coklat memang xingat dunia...(cehwah)orang tersayang pn xingat juga...hehehe. kemudian, hari semakin berlalu dengan pantas...tiba la satu masa  yang sangat penting...(rahsia2).. kalu orang lain memotong kek..tapi k.orang hanya membeli COKLAT 4SEGI BERGRAFIK(ada pic k.orang) harr..nie contoh coklat yang sama macam nisa order(coklat jer yang sama tapi pic xsama)hehehe....
coklat sebenar yang k.owg tempah xboley di tunjuk..maaf yer..jgn marah..hehehe.TEMA k.org HITAM dan PINK..memang teruja 1st time tengok coklat yang sangat cantik dan sayang pula nak makan coklat pic sendiri..ase nak simpan buat REPLIKA tampal dekat dinding bilik jer...=)

***COKLAT 4SEGI BERGRAFIK ***

Memang sedap n cantik sangat2!!! xsangka orang yang membuat coklat k.orang nie pernah memasuki di dalam akhbar"MINGGUAN ".. Jadi,selalu juga la nisa tempah coklat terutamanya LOLICHOC BEAR untuk di bagikan  kpd adik2 nisa..hurmm..asal balik jer rumah, mesti dorang minta coklat...agaknya akak dowg nie dah mcm TOKEY COKLAT..bankrup2...hehehe xpe,janji dowg gembira,nisa pn gembira..=) Dah selalu sangat membeli coklat, mak cik tue menyuruh nisa menjual kepada kawan-kawan di USIM..wahh..dah dapat idea! bgus juga yer..ape salahnya kita berkongsi dengan orang lain pula..akhirnya, nisa menamakan bisnes coklat nisa sebagai "USIMSWEETCHOC"..alhmdllh..mendapat sambutan yang baik..

Dah lama sangat nisa menjual coklat , makcik tue menyuruh nisa belajar buat coklat pula...dia nak turunkan ilmu dia kerana mak cik tue pon dah berumur..Coklat yang mak cik tue buat memang mendapat sambutan yang hangat..tiap-tiap hari ramai yang menempah coklat termasuk di SABAH,SARAWAK ,SINGAPORE dan BRUNEI..Nisa sangat kagum tengok mak cik tue...Rezeki mak cik tue memang murah sehinggakan dapat memakai kereta MERCEDEZ BARU..(nisa dah penah naik,time tue makcik yg wt coklat tue nak belanja makan)..beshnye..mak cik tue dah anggap nisa nie anak die..ALHAMDULILLAH, SYUKUR SANGAT2..tapi nisa belum ada kesempatan masa untuk belajar (sibuk sangat2)..RUGI KN? xpe..orang kata, kalu ada rezki xkan ke mana..INSYAALLAH, nisa akan belajar buat coklat dalam cuti semester nie dan akan mengembangkan  bisness COKLAT time cuti . aminn..SEMOGA ALLAH MEMPERMUDAH DI DALAM URUSAN BERNIAGA.. biar la kita bermula secara kecil-kecilan..yang penting "PENGALAMAN YANG SANGAT BERHARGA"..

 BILA NISA DAH BOLEY BUAT COKLAT SENDIRI, JANGAN LUPA PESAN  YER !!! 
"USIM SWEETCHOC "--> SWEET, MARVELLOUS, LOVELY

(2) BISNES PERFUME ORIGINAL DARI USA
(NO IMATATIONS, NO KNOCKOFFS)

** KOLEKSI PERFUME YANG NISA ORDER DARI USA**
** HADIAH DARI YG TERSAYANG TIME BESDAY 2010**

Dari sini juga la nisa cuba untuk menjual perfume disebabkan nisa pernah mencuba dan sudah pastinya perfume nie 100% ORIGINAL ORDER DARI USA..KENAPA??? kalau order dari usa k.orang amek yang wholesale..memang murah dari HARGA SUPERMARKET contohnya KLCC, MIDVALLEY,JUSCO, KEDAI SASA dll..Kalau supermarket sini menjual SINGLE FANTASY BRITNEY SPEARS RM250 tapi kalu GIFSET harga RM300 lebey....tapi kalu ORDER DARI USA SINGLE FANTASY BRITNEYSPEARS baru RM200.. yang GIFTSET (macam pic di atas baru rm250 ade : PERFUME100ml EDP+ SHOWER GEL 100ml+LOTION 100 ml)..BERBALOI KAN?? KENAPA PERLU KITA MEMBAZIR KALU DAH TAHU ADE BNDA YANG BOLEY KITA JIMAT..tak perlu risau..nisa xakan menipu! kalu barang original, nisa akan kata original..kalu barang gred AAA, nisa akan kata gred AAA..tapi buat apa kita nak pakai perfume gred AAA.. memang sah2 perfume tue tiruan n xtahan lama..ape salahnya kita berbelanja sedikit duit, janji puas hati, wangi dan tahan lama...

PERFUME YANG CUSTOMER ORDER


GIFTSET PERFUME FABOLUSITY BABY PHAT
  CTH PERFUME YG TELAH DI ORDER DARI 
USTAZAH ASHWAQ (LECTURER USIM) 
UTK HANTARAN PERKAHWINAN JAN 2011
  SYUKRAN USTAZAH...


 INFO: KALAU SAPER2 NK ORDER BOLEY LA BUAT TEMPAHAN...BELI LA DENGAN KEYAKINAN...KALAU RAGU2 JANGAN  LA ORDER YER..SAYA XMEMAKSA..HANYA UNTUK PEMBELI YANG BETUL2 NAK SAHAJA..

(3) BISNES BAJU PENGANTIN 

MEMENANGI MPS NILAM COURT TAHUN 2009
TEMA: GOLD @ SILVER

MEMENANGI MPS JATI TAHUN 2010
TEMA: PENGANTIN" SEANGGUN RATU SEHARI"

wahh...1 bonus untuk nisa..nisa dah ada kenalan supplier yang jual baju pengantin..kalau sewa baju pengantin di butik rm 500 ke ats(perempuan sahaja)..Baju pengantin yang nk buat untuk dinner pun rm 300 lbey..Kalau nak kawin nanti,nisa ingat daripada sewa baju pengantin, baik beli @ buat sendiri jer..lagi berbaloi dan murah..Baju tue milik kita..kita boley mix n match..boley di guna juga untuk dinner ..




"BERAKIT-RAKIT DAHULU, BERSENANG-SENANG KEMUDIAN"..Bukan mudah untuk kita menceburi bidang perniagaan..Banyak cabaran dan dugaan yang perlu kita tempuh...Berpegang pada prinsip "tidak kenal erti putus asa"  bagi mengatasi segala rintangan dan cabaran..INSYAALLAH, ia akan membuahkan hasil dan terus berusaha menanganinya..Sejak dulu lagi nisa menyimpan impian memiliki bisnes sendiri . Bagi mencapai matlamat itu , nisa menjadikan USAHAWAN YANG BERJAYA sebagai INSPIRASI untuk memberi nisa motivasi dan menjadi pendorong dan pembakar semangat untuk mencontohi sifat gigih USAHAWAN YANG BERJAYA itu..Dalam kesibukan nisa untuk menghabiskan IJAZAH SARJANA MUDA BAHASA ARAB dan KOMUNIKASI yang tinggal lagi setahun, namun tidak mematahkan semangat nisa untuk berniaga...Walaupun kadang kala family memarahi nisa berniaga kerana  takut tercicir dalam pelajaran , tetapi minat yang mendalam terhadap perniagaan nisa jadikan  ia sebagai satu cabaran...biarla kita bersusah-susah dahulu mencari duit sendiri tapi pengalaman yang nisa ada ini dah cukup mematangkan nisa..sekurang-kurangnya nisa  berdikari dan mengorbankan masa  dan tenaga kerana  melayan kehendak pelanggan ketika membeli..banyak juga cabarannya contohnya ada juga pelanggan yang dah booking tapi xbayar,senyap macam tue jer..Tapi tak mengapa,jika niat kita betul , insyaallah ALLAH akan menolong kita..kita akan di permudahkan segala urusan...Biarla kita bermula dari bawah..Kita dapat belajar bagaimana pahit getir dunia perniagaan..Semoga lepas graduan, nisa dapat membuka perniagaan sendiri..aminnn....

No comments:

Post a Comment